Werkgeluk. Wat is het en hoe kun je het verhogen?

13 okt 2021 | Uncategorized

Werkgeluk. Wat is het en hoe kun je het verhogen?Werkgeluk, een term die dag van vandaag steeds vaker voorkomt. Waar we voorheen in een productiemaatschappij waren zijn we langzaam maar zeker geswitcht naar een dienstverlenende maatschappij. Dit vraagt om een andere aanpak van coaching en aansturing. Hierbij spelen intrinsieke motivatie en een zelfstandige werkhouding een steeds grotere rol. Dit maakt werkgeluk een zeer actueel onderwerp, maar wat is werkgeluk eigenlijk? Je kan werkgeluk opsplitsen in twee factoren.VoldoeningDe eerste factor die een grote rol speelt binnen het thema werkgeluk is voldoening. We zijn een groot gedeelte van de dag met werk bezig. Het is daarom van cruciaal dat medewerkers de zin zien van de zaken waar ze dagelijks mee bezig zijn. Je voelt je beter op het moment dat je betekenisvol andere kan helpen en jezelf nuttig kan maken. Doe je werk waar je heel de dag mensen blij kan maken en dit ook merken, dan is vergroot het werkgeluk. Dit is dan ook de reden waarom praktische beroepen, zoals loodgieters, bakker en de slager vaak hoog scoren op het gebied van werkgeluk. Ze krijgen meteen waardering voor voor hun werk en zien de blijdschap dat het oplevert bij de klant of relaties. Dit geeft een voldoening en zorgt dat medewerkers de zingeving zien van het werk dat ze doen.PlezierDe tweede factor is plezier in het werk hebben. Werk wat heel veel voldoening geeft hoeft niet automatische plezierig werk te zijn. Omdat we zo’n groot gedeelte van de dag met werk bezig zijn is het van groot belang dat er ook plezier gemaakt wordt. Dit hoeft niet altijd uit het werk zelf zijn. Hierbij spelen vooral de externe factoren rol, de omgeving en de collega’s kunnen ervoor zorgen dat je met plezier naar je werk gaat. Plezier is meer dan alleen het werk leuk vinden dat je doet.5 manieren om het werkgeluk te verhogen1. Mini pauzesCreëer korte mini pauzes waar werknemers de kans krijgen om met elkaar te socializen. Motiveer en stimuleer dat medewerkers met elkaar in contact komen binnen het bedrijf. Zorg dat teams met elkaar de kans krijgen om daadwerkelijk met elkaar kunnen praten. Dit kan door middel van een vaste korte koffie pauzes, samen met collega’s te wandelen of een korte desk workout te doen.2. Leer van de beste en zet ze in het zonnetjeVeel organisaties leggen de focus op medewerkers die niet goed presteren of een hoog verzuim hebben. Hier gaat vaak veel tijd en geld naar toe. Hierdoor krijgen medewerkers die goed of naar behoren presteren en niet vaak ziek zien niet dezelfde aandacht en budgetten. Plan in plaats daarvan goed weer gesprekken in, spreek je waardering uit. Zeg dat het je is opgevallen dat ze een goede inzet hebben en vraag naar de reden is van deze goede inzet, wat zijn de drijfveren. Hierdoor worden ze gezien, toon je waardering als werkgever en leer je wat de drijfveren zijn de medewerkers waar je er meer van wilt hebben. Er hoeft echt niet altijd een goede aanleiding te zijn voor zo’n gesprek. Misschien heb je weleens van de uitspraak gehoord ‘’alles wat je aandacht geeft groeit’’ gehoord? Pas dus op waar je de meeste aandacht en focus op legt.3. Stimuleer autonomie maar creëer duidelijke kadersDe nieuwe maatschappij heeft ervoor gezorgd dat medewerkers steeds meer autonomies te werk gaan. Het is daarom goed om de medewerkers vrij te laten en niet te micro-managen. Maar laat je ze te veel vrij dan kunnen medewerkers het gevoel krijgen dat ze niet gezien worden. Ze verdrinken in verschillende projecten of zijn er te veel onduidelijkheden. Dit kan je waarborgen om duidelijke kaders te scheppen.4. Wees toegankelijk Plan regelmatig coachingsgesprekken in met medewerkers. Het krijgen van feedback waarderen steeds meer medewerkers en wordt in vele gevallen vaak als waardevoller gezien dan een hoger salaris. Zorg voor continue feedback over en weer, wanneer daar of wens is. Dit kan zowel bottom up als top down. De mens staat centraal in de hedendaagse organisatie. Doordat managers, directieleden en HR zich open en toegankelijk opstellen zullen medewerkers meer waardering voelen en zich meer verbonden voelen met de organisatie.5. Wees niet bureaucraciesDe laatste en misschien wel de belangrijkste tip om het werkgeluk te verhogen is wees niet bureaucratisch. Stel zo min mogelijk regels op, (onduidelijke) organigrammen en zorg voor zo min mogelijk procedures en protocollen. Dit heeft allemaal een negatief effect op het werkgeluk. Zijn er regels nodig, procedures of protocollen nodig, houd deze dan simpel, kort en bondig en laat dit van toepassing zijn op de gehele organisatie. Je wilt verbinding creëren en dat krijg je niet door uitzonderingen te maken, maar met elkaar dezelfde omgangsvormen af te spreken. Als die gelijk liggen, kan je elkaar ook aanspreken op handelingen of gedrag die niet overeenkomen met de gemene deler in de organisatie. Dit laat ook ruimte aan persoonlijke invulling en dus authenticiteit, zonder te veel af te wijken van anderen binnen de organisatie.Het verhogen van het werkgeluk zorgt niet alleen voor een betere werksfeer, het zorgt dat je makkelijker nieuw personeel aantrekt en personeel behoud niet geheel onbelangrijk in tijden waar een personeelstekort is. Ook niet geheel onbelangrijk is dat het werkgeluk zowel indirect als direct geluk heeft op de bedrijfsresultaten. Ga ervoor en zet werkgeluk op de agenda!Wist je dat werkgeluk één van onze drie pijlers is binnen onze vitaliteitsprogramma’s? Met onze vitaliteitsprogramma’s zet je werkgeluk vast op het programma. Benieuwd hoe wij dat doen? Vraag gratis en vrijblijvend een adviesgesprek aan. 

Vragen of meer informatie?

E-mail: info@companyvitality.nl

Telefoonnummer: 06 36 51 07 93