Waar de medewerkers normaal naar de klant of naar het kantoor gingen, doen we nu het meeste vanuit ons huis. Maar weet je hoe de medewerkers thuiswerken en weten de medewerkers aan welke richtlijnen de thuiswerkplek moet voldoen? Een thuiswerkplek inrichten kan een uitdaging zijn. Waar moet je als werkgever rekening mee houden en wat ben je als werkgever verplicht? In dit artikel geven we inzicht aan welke normen een werkplek moet voldoen en geven we praktische tips over hoe je als werkgever de medewerkers hierin kan ondersteunen, zodat de medewerkers comfortabel en verantwoordelijk thuis kunnen werken.Om te beginnen kijken we naar de regelgeving. Wanneer is een werkplek een werkplek dat voldoet aan de Arbo Wetgeving Regels? Zo heeft de Arbowetgeving vastgesteld dat je als werkgever bij een medewerker die meer dan 2 uur per dag thuis werkt met een laptop of een computer, moet voldoen aan de eisen van een ergonomisch werkplek.Hoe ziet een ergonomische werkplek eruit?Ook heeft de Arbowetgeving regels opgesteld en omschreven hoe een ergonomische werkplek er uit moet zien. Zo wordt er gekeken naar de volgende punten:RuimteEr moet voldoende ruimte tussen het scherm en de ogen zitten, ook moet er voldoende bewegingsruimte zijn. Zo heb je minimaal 4m2 per medewerker nodig voor voldoende bewegingsruimte. Ook wordt er gekeken naar de verlichting. Bij thuiswerkplekken moet er net als op kantoor voldoende lichtinval of verlichting aanwezig zijn en moet er lichtwering zijn om reflectie tegen te gaan.BureauEen thuiswerkplek moet bestaan uit verschillende onderdelen, zo is het bureau van essentieel belang om een goede thuiswerkplek in te richten. Zo wordt er gekeken of deze verstelbaar is of minimaal afgesteld is aan de lengte van de medewerker. Als een bureau kan variëren in hoogte tussen 62 en 86 centimeter boven de vloer heb je een bureau dat geschikt is volgens de Arbowetgeving.BureaustoelEen bureaustoel mag niet ontbreken in een thuiswerkplek. Volgens de Arbowetgeving moet een ergonomische bureaustoel aan een aantal eisen voldoen. Zo moet de bureaustoel met minimaal 5 punten op de vloer staan en moet de zitting van de bureaustoel, de rugleuning en de armsteunen verstelbaar zijn. Hierdoor kan je de bureaustoel instellen naar jouw lichaam en de juiste zithouding aannemen. De zithoogte moet afgesteld kunnen worden tussen de 39 en 51 cm vanaf de grond. De armsteunen moeten afgesteld kunnen worden tussen de 20 en 27 centimeter vanaf de zitting. Als de bureaustoel aan deze eisen voldoet, dan is deze geschikt volgens de Arbowet.Muis en toetsenbordVoor een goede thuiswerkplek wordt er ook nog gekeken of er gebruik wordt gemaakt van een muis en een toetsenbord. Het is niet verplicht om dit te gebruiken, maar het wordt wel aangeraden. Een goede werkhouding achter een laptop is vrijwel onmogelijk zonder muis en toetsenbord. Je mag hierdoor maar maximaal twee uur per dag zonder muis en toetsenbord werken, werk je langer dan twee uur zonder dan is het wel verplicht om met een losse muis en toetsenbord te werken.Hoe je als werkgever kan bijdragen aan een gezonde werkplekOp afstand is het niet altijd even makkelijk te coördineren of de thuiswerkplek voldoet aan alle eisen. Bij iedereen thuis langsgaan kost veel tijd en geld, gelukkig zijn er andere praktische manieren om erachter te komen hoe de medewerkers thuiswerken. Zo kan je toch op een relatief eenvoudige manier aan je zorgplicht voldoen.InformerenVerzorg een webinar over hoe je een thuiswerkplek inricht en waarin je medewerkers advies kan geven;Maak een video hoe je een werkplek inricht en verspreid dit onder de medewerkers;Maak een overzichtelijke infographic voor de medewerkers.ControleVoer thuiswerkplek onderzoek uit;Laat de thuiswerkplek door de werknemer zelf beoordelen aan de hand van een checklist waaraan de werkplek moet voldoen;Vraag medewerkers om foto’s te delen van de thuiswerkplek (met toestemming van de medewerker) en laat dit controleren door een interne of externe deskundige.Tip: Vraag de checklist ingevuld retour, samen met een foto om zo een compleet beeld en dossier te hebben van de thuiswerkplek.Wij helpen je graag met inrichten van een ergonomische werkplek. Zo hebben we ook drie gratis downloads voor je klaarstaan.Klik hier voor de gratis checklist thuiswerkplek inrichtenWil je ook zeker willen weten dat de medewerkers veilig en verantwoordelijk thuiswerken vraag dan nu gratis en vrijblijvend een adviesgesprek aan via info@companyvitality.nl.
Waar moet een ‘’thuiswerkplek’’ aan voldoen?
Vragen of meer informatie?
E-mail: info@companyvitality.nl
Telefoonnummer: 06 36 51 07 93