Waarom zou je niet?Inmiddels is het gesneden koek, een uitgekauwde boterham en dagelijkse kost. Organisaties springen om medewerkers, maar hoe hard ze ook roepen, vacatures staan langer open dan ooit. Dus waar het aan de ene kant de uitdaging is om nieuwe medewerkers aan te trekken, is het aan de andere kant ook heel belangrijk om de medewerkers die binnen je organisatie werken, te behouden. Want stel je voor: die lopen ook nog weg, omdat het gras bij de buren groener is!Het is dan ook aan jou om zowel nieuwe potentiële medewerkers als je trouwe medewerkers ervan te overtuigen dat jouw organisatie de juiste is. Zit jij al met je handen in het haar? Of heb jij die gouden tip hoe je dat doet?Dan maar een pingpongtafel?Natuurlijk kun je denken aan een pingpongtafel in de kantine. Maar past dat ook bij jouw organisatie en de medewerkers? Iedereen kent de über hippe verhalen van kantoren als Facebook, Google en dichterbij huis Coolblue. Deze bedrijven hoeven eigenlijk geen reclame te maken om nieuwe medewerkers aan te trekken. Mensen trekken nog net geen nummertje om bij deze en soortgelijke bedrijven aan de slag te mogen. Dus daar kan jij als HR-medewerker of HR-manager zeker wat van leren. Wat doen zij dat jij niet doet? Of wat doen zij dat jij ook kan doen? Is die pingpongtafel voor jouw organisatie het antwoord? Doen! Zeker weten. Maar grote kans dat dit niet jouw oplossing is. Ken je die ene van…?Die uitspraak. Het is eigenlijk meer een quote. Of een plaatje. Hoe dan ook, er circuleren meerdere varianten online en het is niet helemaal duidelijk van wie deze af komt. Accuraat is die hoe dan ook wel: Een gesprek tussen een CFO en een CEO:CFO asks CEO: “What if we invest in people and then they leave?” CEO replies to CFO: “What if we don’t and they stay?”Dat je in jouw medewerkers investeert, dat staat voorop. Denk maar aan de tijd die het kost om ze in te werken zodra ze starten, maar ook aan het salaris dat je ze daarvoor geeft. Tsja, eigenlijk is de vraag die je jezelf zou mogen stellen: hoeveel investeren we nu in onze mensen en wat zouden we meer kunnen doen? Dan is het de kunst om deze vraag niet vanuit jezelf te beantwoorden. Weet dat je nooit iedereen helemaal blij kunt maken. Maar je kunt wel heel veel mensen blij maken als je aandacht steekt in hetgeen waar je een ander blij mee kan maken.Bedoel je dan gewoon secundaire arbeidsvoorwaarden?Bingo! Jij mag door naar de volgende ronde. Secundaire arbeidsvoorwaarden staan vandaag de dag centraler dan ooit. Naast de primaire arbeidsvoorwaarden zoals salaris, een veilige werkplek en werktijden, kun je nog veel meer met elkaar afspreken. Welkom bij de secundaire arbeidsvoorwaarden. Logischerwijze denk je waarschijnlijk aan dingen als een dertiende maand, een bonus, auto van de zaak of vergoeding hiervoor. Bijna iedere sollicitant zal je vragen naar welke secundaire arbeidsvoorwaarden jouw organisatie biedt. En gelijk hebben ze! Dit kan een wezenlijk verschil maken tussen de ene organisatie en de andere organisatie. Maar die secundaire arbeidsvoorwaarden kun je zo breed trekken als dat jij denkt dat goed is. Van een goede pensioenregeling, een opleidingsbudget, tot aan een focus op de gezondheid van de medewerker.Wat heb ik als organisatie met gezondheid van mijn medewerkers te maken?Tsja, een gezonde medewerker zal aanwezig zijn en het werk uitvoeren. Een zieke medewerker? Die is ziek. Dus die werkt niet en kost jou geld. Maar ook hier zien we een duidelijke shift ontstaan. Mensen zijn steeds vaker bezig met hun (mentale) gezondheid of duurzaamheid. Er ontstaat een ander soort bewustwording en mensen dragen graag hun steentje bij. Voor de maatschappij, maar vooral in zichzelf.Hoe tof is het dan, als jij hierin kan bijdragen voor jouw medewerkers? Hoe is het gesteld met de gezondheid van jouw medewerkers? Heb jij een fit team, of denk je hieraan te kunnen bijdragen? Een fruitmand, gezamenlijk sporten, of een nulmeting om hierna met elkaar te werken naar betere resultaten? De weg ligt open, de mogelijkheden zijn eindeloos! En de mogelijke voordelen die je eruit haalt? Dat weet je pas als je hiermee aan de gang gaat. Maar één ding is zeker, doe je niets, dan is de kans groot dat jouw medewerkers gaan rondkijken naar een organisatie die wel met ze meedenkt. Alhoewel onze ervaring is, dat dit positief bijdraagt aan jouw medewerkers en dus jouw organisatie en dus je organisatie als je goede secundaire arbeidsvoorwaarden opstelt. Kun je wel wat hulp en frisse inzichten gebruiken? Laat het ons weten! We denken graag met je mee. Nog een mooie quote om af te sluiten: “Train people well enough so they can leave but treat them well enough, so they don’t want to.” – Richard Branson
Secundaire arbeidsvoorwaarden, waarom zouden we?
Vragen of meer informatie?
E-mail: info@companyvitality.nl
Telefoonnummer: 06 36 51 07 93