De betrokkenheid, bevlogenheid en de veerkracht van medewerkers is afgelopen jaar flink afgenomen volgens studie van het ADP Research Institute. Niet verrassend, want leefde niet iedereen in een kleinere bubbel het afgelopen jaar? Het afgelopen jaar hebben we het grootste gedeelte vanuit huis gewerkt. Nu het er weer beter uitziet merken de meeste mensen hoe erg we de fysieke aanwezigheid van collega’s gemist hebben.
Het was misschien even nodig en het heeft ons een hoop nieuwe inzichten gegeven. Het werken zoals we gewend waren moest veranderen. We hebben een nieuwe manier moeten vinden om werkzaamheden uit te voeren. Zoom meetingen en alleen vanuit de woonkamer werken met spelende kinderen op de achtergrond werd het nieuwe normaal.
Collega’s spraken we eigenlijk alleen nog maar voor het noodzakelijk. Een korte klets pauze bij het koffieapparaat was er niet meer bij en zakelijke meetings gingen vooral over werk. Dit terwijl juist korte niet zakelijke gesprekken zorgen voor meer verbinding, begrip en betere samenwerkingen met collega’s onderling. Medewerkers die met elkaar verbonden zijn en goed samenwerken met hun collega’s voelen zich daarom meer verbonden met hun werkgever. Valt deze onderlinge verbinding met elkaar weg dan valt automatisch ook de verbinding met de werkgever weg.
Het werkplezier neemt af
De verbinding met de collega’s en de organisatie heeft een grote invloed op het werkplezier. Is er minder verbinding met de collega’s en de organisatie dan zal het werkplezier afnemen. Medewerkers presteren hierdoor minder goed, verlaten hierdoor sneller de organisatie en maken meer fouten. Nu alle versoepelingen en het vaccineren lijkt te werken zijn de meeste bedrijven weer op zoek om de onderlinge verbinding tussen collega’s weer terug te vinden.
Hoe je als werkgever de betrokkenheid kan vergroten
Transparantie en vertrouwen – Het is belangrijk dat medewerkers elkaar en de organisatie kunnen vertrouwen. Vertrouwen wek je met transparantie, wees dus als organisatie niet bang om kwetsbaar te zijn, zorg dat medewerkers zich gewaardeerd voelen en wees oprecht geïnteresseerd in de medewerkers. Ze zijn immers je belangrijkste productiemiddel.
Autonomie – In het verleden kwam je er nog mee weg als je hiërarchisch te werk ging. Tegenwoordig weten we dat elke medewerker belangrijk is en willen medewerkers dit ook voelen. Vertrouw op medewerkers hun werk ethiek, laat ze zoveel mogelijk eigen beslissingen maken en zorg voor voldoende vrijheid. Je bent zo minder tijd kwijt met micromanagement en creëer je een gevoel van autonomie bij medewerkers.
Creëer verbondenheid – Verbondenheid kan je creëren. Plan evenementen en activiteiten in waar medewerkers met elkaar kunnen verbinden. Tijdens de pandemie hebben we actief gekeken hoe we zulke momenten konden creëren. Door samen te sporten, online events en digitale koffiepauzes te introduceren bij onze klanten. Maar ook nu alles beter lijkt te gaan is het verstandig om te blijven investeren en het organiseren van activiteiten waar medewerkers met elkaar kunnen verbinden.
Learning en development – Als HR professional ben je hier wellicht bekend mee. Learning en development zorgt voor een hogere betrokkenheid, draagt bij aan het werkplezier en draagt bij aan de verbondenheid.
Zorg voor een goede werk- privé balans – Verbinding creëer je door samenhorigheid. Door te laten zien dat je de medewerkers privéleven net zo belangrijk vindt als werkgerelateerde zaken zorg je voor deze samenhorigheid. Op mijn linkedIn pagina heb ik geschreven over hoe je dit kan verbeteren.
Lees hier hoe je als HR professional ervoor kan zorgen dat elke werkdag een feestje wordt voor de medewerkers van jouw organisatie.